Boord elektronica; Mijn hobby is zeilen, mijn opleiding
elektrotechnisch ingenieur.
In de afgelopen jaren heb ik voor twee schepen de boordelektronica
ontworpen.
Voor de Morning Cloud een klassiek ontwerp passend bij
een 40 jaar oud schip. Maar achter de traditionele meters, schakelaars
en lampjes zit de nodige moderne elektronica.
De Pietje van kan is een nieuw gebouwd schip van mijn
broer, uitgerust om er langere tijd geriefelijk op te kunnen wonen. De
opbouw van het elektrisch systeem is een fusie van wat we thuis gewend
zijn (een centrale groepenkast en het aan en uitschakelen gebeurd per
plekke) en wat we op een schip gewend zijn (per gebruiker gezekerd).
Een paar zaken die mogelijk interessant zijn;
-
In plaats van shunts in de hoofdleiding om het
stroomverbruik te meten wordt de hoofdleiding zelf gebruikt.
Zelfs een 35mm2 kabel heeft voldoende weerstand daarvoor.
-
Bij de Morning Cloud is om ruimte (en geld) te
besparen telkens één zekering gebruikt voor twee verbruikers die wel
afzonderlijk geschakeld worden. Dit werkt prima omdat een probleem
bij een van de gebruikers deze afgeschakeld kan worden.
-
Bij de Pietje van Kan werkt het precies omgekeerd.
Elke gebruiker heeft een eigen zekering met ingebouwde schakelaar
(Standaard huiszekeringen). En op het schakel paneel zijn maar 3
schakelaars zichtbaar; Een voor de stuurhut en alles wat met varen
te maken heeft. Een voor alle overige 12 volt aan boord en een voor
de 220 Volt.
|