Ontwerp Electrische installatie 12 en 220 Volt Versie 1.2    
 
 
Schip Pietje van Kan       Datum 18-februari-2008        
Hoofduitgangspunt ontwerp electrische installatie Pietje van Kan   Schema's  
Geen traditioneel scheepspaneel waarop elke gebruiker afzonderlijk geschakeld is.
Maar een hoofdschakelkast met groepsschakelaars waarachter zekeringen per gebruiker.
Elke gebruiker wordt ter plekke aan of uit geschakeld.
Schakeling accu's
Zekeringen Boortnet
Zekeringen Stuurhut
Drie accu groepen Gebruikers Backup schakiling 220 Volt Zekeringen
1  Startaccu    60 Ah Startmotor Boordaccu Spanningsval 2%
2  Boordaccu  720 Ah Boordnet en omvormer 220V Boegaccu Spanningsval 4%
2  Boegaccu   225 Ah Boegschroef en ankerlier Geen, motor laten lopen Spanningsval 8%
Laden Afschakelen accu's
1 Startaccu Standaard dynamo en Mastervolt Via accu omschakelaar tussen motor en accu
2 Boordaccu Alpha dynamo en Mastervolt Boordnet omschakelaar en op het centrale schakelpaneel 
2 Boegaccu Alpha dynamo Geen, accuklemmen loskoppelen
Centrale schakelkast 
Regelt voledig boordnet zowel 12 als 220 Volt
Regelt niet de aansturing van de boegschroek en ankerlier
Regelt niet de motorbesturing
220 Volt
Mastervolt omvormer en walaansluiting
Walstroom aansluiting zowel op voorpunt als achterschip met automatische omschakelaar
Walstroom is in het centrale schakelpaneel gezekerd voor de doorvoer naar de mastervolt.
Centraal zekeringblok van Mastervolt wordt niet gebruikt.
Stroomverbruik boordnet wordt afgeleidt van de spanningsval op de nulleiding naar de centrale schakelkast.
Actuele rest capaciteit accu's wordt niet weergegeven
Zekeringen http://www.elektroshop.nl/index1.html